brunbranda ben, skyhoga vagor och saltvattenslockar

Surfers paradise ar helt magiskt. Vi trivs som fiskarna i vattnet och bor kanon! Mitt i stan men nara till stranden och alla utestallen. Det dar med shoppingen gar inget vidare idag heller. Det ar ju trots allt den 29e februari och den dagen MASTE man ju ha nagot plagg ifran... suck..  Igar kvall bjods det intill ladies night och fri bar (det ar inte bra for ngn) Vi traffade aven en angelholmare, Hanna Svensson :) Blev en tokig kvall som manga andra och vi trillade in pa hotellet under natten. Vaknade pigga i morse for att besoka sky point! Sjuklig utsikt! Ni kan ju googla om ni undrar hur det ar :) Darefter blev det hang pa beachen och mycket bad. Vagarna ar helt sjukt hoga och vi ar som fjadrar i en orkan i vattnet. Vagorna greppar en och man vet knappt vad man heter nar man natt ytan igen. Linnea holl pa att ga i kras och Lovisa skrek efter henne "neeeej mitt lilla hjarta, jag trodde minst du skulle ga i tusen bitar och att jag skulle fa ringa till nonne och cattis o beratta det" (vi ar jatteforsiktiga, mammorna)

Imorgon styr vi vidare mot brisbane for nagra natter dar och antagligen annu mer shopping! Men forst vantas barrunda ikvall med ett harligt gang!

Mangder av varm karlek!

L&L

surfers paradise - high on life

Nu ar vi framme i surfers paradise efter en kort bussresa i morse. Anlande i ett minst sagt stralande vader pa ett stralande hostel med stralande humor. Surfers Paradise ar som det later, paradiset sjalv. En storstad precis vid stranden och en helt underbart mysig stad. Den lockade oss sjalvklart till shopping och det var val helvete vad vi ska shoppa. Vaskan och banken sager nej men vi kommer hela tiden med ursakter. Det ar trots allt Lovisas namnsdag idag sa ngra namnsdagsplagg fick vi ju allt unna oss.

mer updates imorgon!

L&L

en bruten lillta och ett brant brost

Efter en harlig dag pa stranden igar var det inte en dag for tidigt att inhandla lite aloevera gel till Linnea enligt kassorskan som sa "You may need this, sweatheart". Sa vi tog oss en fika pa ett mysigt stalle, inhandla lite frukost till morgondagen och kikade runder i de mysiga butikerna har ar. Byron bay ar verkligen jattemysigt, litet men massor att gora och anpassat efter backpackers. Begav oss mot hostlet igen for att gora lite kvallsmat. Men da passade Lovisa pa att bryta(?) lilltan. Hann nog fa med ett sadar 1000 ord i loppet av 5 sekunder. Ett blodbad i flipflopen blev forsta resultatet innan det hoppades in till rummet. efter en ordentlig omplastring av fina vanner blev det en kvall med hogt fotlage. Vi bor tillsammans med en sjukskotare som garanterat sa den va bruten men med tanke pa att han lamnade lite hasch pa matbordet innan vi skulle ata sa litar vi inte fullt ut pa honom. Sa vi ser det som mamma karin "det var ju skont du inte brot benet iallafall". Var kara rumskamrat hade bjudit in till middag i vart ngt lilla hostel sa vi satt och bjod pa musik medans de kockade och rullade joints omvartannat. Och dar satt vi, i en acklig soffa med brant brost, en blodig fot i hoglage med manniskor fran varldens alla horn i australien och lyssnade pa forever young. Det ar roligt att komma pa sig sjalv i sadana stunder om hur olika livet kan vara ens vardag och hur glad man ar for att fa uppleva sa mycket (forutom jointsen da)

Vi lagade till lite pasta, pesto och frysta gronsaker. Inget att rekommendera men det funkar. Lite choklad, chips och kortspel med var finska granne avslutade en minst sagt lang dag.

Idag ar vadret molnigt vilket bade lilltan och brannan ar glada for. Lite internet tid och tvattning ar nog vad vi kan gora idag. De andra ar iallafall glada for att det inte blir Lovisas vanliga hetstempo pa promenaderna ;)

d

g

Sunshine in Byron Bay

Solsken utanfor vara fonster nar vi vaknade idag! yepp yepp!
For ovrigt bokade vi igar in bla. sky diving, 60 sek fritt fall, kanns som att man inte kanna sig mer levande! ihhh!!
igar blev det lite BQ och utgang, men efter en 12 timmars bussresa med pa tok for lite somn dagarna innan sa var det fyra trotta tjejer som lamnade stallet i tid!

g

Byron bay

äntligen framme i Byron bay efter en 12 timmars bussresa.. trots en iskall buss, Lovisa fick ha fötterna i örngottet på kudden?! Förstår ni hur kalla vi var? gick bussresan rätt smidigt. Vi insåg att vi var kanske inte de ultimata bussresenärerna när man såg hur de andra bäddat upp med duntäcke, kuddar och raggsockar och snarkade hejvilt på bussen. Men vi klagar inte, vi kom fram till ett fantastiskt Byron bay, fann ett helt okej nice boende direkt och powernapade lite innan vi begav oss ut för att checka området och käka lite. Ikväll blir det bbq kväll och hela kalaset och vi verkar inte bättra på våra 9 timmars sömn på 48 timmar denna natten heller. livet är sådär backpackigt jävligt bra.

Det där med surfing

Svaret på varför folket här har dem kroppar dom har fann vi igår. Några timmars surflektion om dagen så är de nog gjorda för ett muskligt liv föralltid. För tjenabananers vad jobbigt det är! Inte nog med att du har en sexig 18 kilos tight våtdräkt på dig i 30 graders steksol och inför varje lektion ska ha en liten "snabb" genomgång hur man gör så är den där brädan inte heller så lätt. (Pelle, din trötta efter ha sprungit efter hundspannen är inte o jämföra med att dra en bräda från fel strand till rätt strand i tung sand) Du ska dessutom sitta fast i en fotboj runt foten som slänger dig lite hur som helst när du trillar. Och då ska vi inte prata om den satans paddlingen. Motströms.

Men. så är det ju det där med vatten, kraftfulla vågor, kristallliknande och salvattenslockar. Den där puschen du får i de vita jässen när den annars tunga brädan känns lättast i världen och du glider som en räkmacka fram på vågorna. Ögonen svider till men med fötterna på brädan är det svårt att dölja ett leende av stolthet och Den känslan övervinner allt.

L&L

Sista heldagen i sydney & manly!

Två timmars surfinglektion står först på tur! Vädret är på vår sida och det blir nog en heldag på manly beach. Ikväll kör vi en sista utgång i sydney med människorna här innan resan styrs vidare mot Byron bay imorgon :) (att det är 12 timmars bussresa dit glömmer vi helst)

Surfing vs shopping

Life is good at manly beach

Det var minst sagt två kräftor som vaknade upp igår morse. Det där med att få saltvatten i ögonen och sen torka bort det och då även solkrämen resulterar i något röda och svullna ögonlock om man är mer i vattnet än på land som Lovisa. Passade därför perfekt med ett molnigt chatswood igår och lite shopping. Lovisa har numera blivit linneas personliga bank om hon nu överhuvudtaget vill handla ngt i USA!

Efter en heldag med b&j och en lång bussresa blev det käk på steakhouse innan vi avslutade med att regera på kotte mot Emma och Julia :)

Idag blir det en heldag på manly och två timmars surfinglektion för oss :)

Dagens Australien

Linnea startar morgonen förvånat med helt fel vecka, lingonvecka.."detta händer ju inte!! Jag hade planerat att hoppa över det där under resan" Australien problem: "åh nu kommer jag locka hajarna till mig" men nej nej nej så fel man kan tro, ingen haj i sikte!!:) vi har haft en underbar dag idag på bondi beach, vackert!

Life is good in manly

Igår hade vi en heldag på manly beach, fantastisk strand! Det var en gigantisk surftävling där med surfstjärnor från hela världen, grymt duktiga! Käkade lite lunch på stranden och shoppade (attans) med ally, emma o Julia :) framåt eftermiddagen tog vi färjan till en slags utomhusbio, och här snackar vi utomhusbio! Fyra stora skärmar och ca 100 000 människor. Kunde vi ju försöka trycka in på tullakrok i sommar;) i vilket fall öppnade himlen sig och vi tog filtar över huvudet och hängde med några av allys vänner till sharkclub, nice plaace!

nu har vi precis fått i oss frukost och laddar för en dag i bondi!

Här bor vi nu :)

Sydney, finally!

Efter 23 timmars resa är vi äntligen framme i ett soligt Sydney! Minst sagt lång resa med förseningar och mystiska människor. En man blev gripen av polis mitt på planet och vi fick vänta jäääätteeeelänge på att gå ut... ni som känner oss förstår kanske hur det sprang i benen då. Men nu är vi här, träffat Ally, en släkting till Linnea, i sydney. Mindre kul att vi ser ut som snögubbar jämfört med hennes bränna. Imorgon väntas surftävling i mainley! Återkommer.

Mycket kärlek från oss!

dagen med stort D

Här får ni hänga med på ett äventyr jorden över på öppna hav, höga berg och stora vågar. Vi startar i Sydney för att göra östkusten grundligt och så småningom ta oss upp till Cairns. Där styrs det vidare mot Auckland och en hastig sväng genom Nya Zeeland ska vi hinna med. USA står näst på tur och Los Angeles blir vårt första stop i följd av las vegas och san fransisco för att sedan avsluta i the big apple, New york! Ni blir en viktig ingrediens i vår något fulla backpackerväska som ska proppas med kunskap och upplevelser världen över!

Hoppas vi ses!

imorgon, imorgon, imorgon

Och så var det bara en ynka liten fjuttig natt emellan oss och dagen med stort D. Och det var inte igår fjärilarna i magen surrade runt såhär. Ute i sista minuten har vi minst sagt varit denna gången. För er som inte visste var vi runt i asien förra våren och fick helt enkelt blodad tand för det här med backpacking även om vi nog mer får kalla vår asientrip bratpacking med tanke på att flygplan och fina hotellet låg oss varmare om hjärtat än trånga bussar och snuskiga hostels. Men denna gången ser resplanen lite annorlunda ut och vi lär inte få ett lyxigt rum för 200 kronor natten och det där med att käka ute tre gånger om dagen är dags att glömma. Men vi är redo nu. Vi lärde oss förra gången att saker och ting löser sig när allt kommer omkring och det fixar sig alltid. Inte dör man om man behöver gå i samma tröja en vecka i streck, saknar rutiner eller bor med "mini-crocodiles". Vi är vid det här laget vana vid det mesta och utan uppförsbackar finns inga nedförsbackar.

nåja, var är det då skeppet ska styras... Imorgon bär det av mot köpenhamn framåt eftermiddagen, en mellanlandning i helsingfors samt bangkok innan vi anländer i sydney. Det tar emot något att det skiljer ett dygn mellan avresa och slutlig destination. I helgen väntas surftävling i mainly och lite surfing även för vår del om inte åskan ska sänka den drömmen.

men först vad det där med avsked. Det spelar ju ingen roll om vi snackar en vecka eller några månader. Varenda liten känselfilur mår dåligt av det. Men det ger sig även det, vi kommer snart hem igen och lever loppan med en förhoppningsvis oförglömlig resa i bagaget. Fantastiskt.

Nu börjar klockan slå mot den 16 februari, jag som lovat mig själv att somna innan dess. Linnea sover säkerligen. Jag längtar redan tills hon vaknar imorgon och det står lillaste linnea på mobilen och hon med sina 10 timmars sömn säger "asså ninini, hur kan du alltid vakna innan mig? kan du förstå att vi reser idag?" ¨

nu ska jag göra mig redo för en sista natt i min säng från himlens mjukaste hörn. herregud vad jag kommer sakna dig. och då ska vi inte tala om kökssoffan. suck.

Välkommen till min nya blogg!